Läser in...
Alla mopeder är såklart inte uppbyggda på samma sätt, men här kan du läsa om de vanligaste konstruktionerna och om hur du vanligtvis kontrollerar de olika delarna. Under din obligatoriska mopedutbildning får du lära dig att utföra en säkerhetskontroll av mopeden, i den ingår flera av kontrollerna i detta kapitel.
Det är viktigt att du lär känna din egen moped och att du tar för vana att titta i instruktionsboken för att ta reda på vad som gäller för just din mopedmodell.
Ramen är mopedens bärande stomme på vilken mopedens olika komponenter är monterade.
Ramen har som uppgift att se till att mopeden spårar. Att en moped spårar innebär att bakhjulet går i samma linje som framhjulet. Om du kör omkull eller om mopeden välter så kan ramen bli skev vilket kan resultera i att mopeden inte längre spårar.
Rådfråga en verkstad om du är osäker på ramens skick.
Man kan säga att ramen är mopedens skelett
Mopeden styrsystem utgörs av styret och framgaffeln, där framfjädringen sitter.
Styret ska vara inställt på ett sätt som gör din körställning så bekväm som möjligt. Om du inte kan hitta en bra körställning kan styret eller något reglage behöva justeras.
Din körställning ska vara bekväm, dina armar och axlar ska inte göra ont, sticka eller domna bort
I ramens styrhuvud (där framgaffeln sitter fast) finns det ett övre och ett undre styrlager. Dessa får absolut inte glappa. Glappande styrlager kan kraftigt försämra mopedens köregenskaper.
Kontrollera styrlagren regelbundet eftersom de utsätts för mycket smuts och vatten. Om de bara glappar lite så kan det räcka med att dra åt dem försiktigt. Om det inte hjälper så måste de bytas ut.
Använd aldrig avfettningsmedel eller högtryckstvätt direkt på styrlagren (eller andra lager) - det löser nämligen upp fetterna inuti lagren vilket i värsta fall resulterar i att de rostar.
I framgaffeln sitter två packboxar, dessa ska vara hela och rena och får absolut inte läcka. Om olja rinner ner på bromsskivorna så kan bromsverkan på framhjulet försämras eller i värst fall upphöra helt.
Om en packbox (gummitätning) börjar läcka så bör du ändå byta båda två på samma gång. Risken att den andra packboxen också börjar läcka är nämligen stor.
Oljan i framgaffeln måste bytas med jämna mellanrum eftersom den sakta drar åt sig fukt vilket tillslut ger oljan en annan viskositet (tjockhet). Gammal olja som långsamt har spätts ut med fukt kan få en sådan viskositet att den tränger ut genom packboxarna, utan att de är trasiga.
Om framgaffeln känns för mjuk kan det vara för lite olja i den. Om den känns för hård så är det troligtvis för mycket olja (eller smuts) i den.
När du kontrollerar styrsystemet ska du kolla att:
Packboxarna i framgaffeln ska vara hela och rena och får absolut inte läcka olja
Mopeder har fjädring (stötdämpning) både fram och bak. Framtill sitter fjädringen i framgaffeln och baktill är fjädringen fäst mellan bakramen och svingarmen. Fjädringens uppgift är att göra körningen mjukare, bekvämare och framförallt säkrare.
Fjädringen tar upp energin i hjulen när de studsar mot underlaget och bromsar sedan ner energin gradvis så att stöten inte fortplantar sig till resten av mopeden. Därefter skjuter fjädringen tillbaka hjulet ned mot marken.
En trasig eller felaktigt inställd fjädring försämrar mopedens väggrepp och gör körningen betydligt obekvämare.
Om fjädringen känns fel bör du kontrollera att det finns tillräckligt mycket olja, att oljan inte är för gammal och att fjädringen inte är så utsliten att den måste bytas.
Att fjädringen fungerar som den ska är avgörande för mopedens väggrepp
När du kontrollerar fjädringen ska du kolla att:
Alla hjul har lager som sitter fast i hjulnaven, dessa är utsatta för mycket smuts och vatten och måste därför skötas om och kontrolleras med jämna mellanrum - de ska varken glappa eller gå tungt. Om lagren glappar måste de bytas ut.
När du tvättar hjulen ska du inte använda avfettningsmedel eller högtryckstvätt direkt på lager, då kan fetterna inuti lagren försvinna vilket i värsta fall resulterar i att de rostar.
Använd inte avfettningsmedel eller högtryckstvätt direkt på hjullager, eller andra lager
När du kontrollerar hjulen ska du kolla att:
Att hjulen spårar är extra viktigt att kontrollera om du har kört omkull, om mopeden har vält eller om du har justerat kedjespelet.
Välj alltid däck som är lämpliga för det underlag du kör mest på. Om du exempelvis bara kör i tätbebyggda områden ska du inte ha crossdäck på din moped eftersom de ger ett dåligt väggrepp på asfalt.
När du kör moped i lite högre hastigheter är den yta av däcken som kommer i kontakt med vägen ganska liten, speciellt när du svänger. Däcken måste alltså vara i bra skick för att du inte ska köra omkull. Mönsterdjupet och lufttrycket är avgörande för väggreppet.
Du behöver inte ha vinterdäck på din moped vid vinterväglag, men det är givetvis tillåtet. Dubbade vinterdäck får du bara använda mellan 1 oktober-15 april eller om vinterväglag råder.
Det finns inga regler för minsta tillåtna mönsterdjup på mopeddäck, däremot så får kordväven inte synas. Kordväven är väven under gummit. Av säkerhetsskäl bör du byta däck långt innan kordväven syns. Däckens mönsterdjup förbättrar nämligen mopedens väggrepp och minskar risken för vattenplaning. Däckhandlare rekommenderar att byta däck när mönsterdjupet slitits ner till 2 millimeter.
Däck som har varit med några år men fortfarande har ett ok mönsterdjup bör eventuellt bytas ut ändå eftersom däckens friktionsegenskaper försämras med tiden.
Kordväven på mopeddäck får inte synas
Du bör kontrollera lufttrycket i däcken regelbundet. Håll alltid det lufttryck som mopedtillverkaren rekommenderar i båda däcken.
För lågt lufttryck i däcken kan leda till att:
För högt lufttryck i däcken kan leda till att:
Tänk på att du kan behöva höja lufttrycket i däcken (framför allt i bakdäcket) om du ska köra med en passagerare.
Både för högt och för lågt lufttryck i däcken kan försämra mopedens köregenskaper
När du kontrollerar hjulen bör du även kontrollera däcken. Däcken ska helst vara kalla när du gör det. Med kalla däck menas att däcken har samma temperatur som yttertemperaturen.
När du kontrollerar däcken ska du kolla att:
Om du kopplar en släpvagn till din moped så måste du tänka på att mopedens kör- och bromsegenskaper förändras.
Om du eftermonterar en dragkrok på mopeden så måste mopeden registreringsbesiktas. Släpvagnen behöver dock inte vara registrerad. Den måste däremot uppfylla vissa tekniska specifikationer.
En släpvagn påverkar alltid mopedens kör- och bromsegenskaper
För att du ska få koppla en släpvagn till en tvåhjulig moped får släpvagnens bredd inte överstiga 125 cm.
För att du ska få koppla en släpvagn till en tre- eller fyrhjulig moped får släpvagnens bredd inte överstiga mopedens. Dess bredd får inte heller överstiga 200 cm.
Släpvagnens vikt får inte heller överstiga hälften av mopedens tjänstevikt (bränslets och verktygens vikt räknas i detta fall inte in i tjänstevikten).
Om mopeden väger 350 kg varav bränslet och verktygen utgör 50 kg så får släpvagnen alltså högst väga 150 kg (med last) då (350 - 50) / 2 = 150.
Högsta tillåtna hastighet för mopeder klass 1 med tillkopplad släpvagn är 45 km/h.