Läser in...
I vanliga fall finns det gott om utrymme på landsvägar att mötas på vilket gör möten väldigt enkla, håll bara ut tillräckligt mycket till höger för att skapa säkerhetsavstånd. Men i de fall där vägen är smal kan möten bli mer komplicerade och riskfyllda. Då är det ännu viktigare att hålla ut ordentligt till höger och anpassa hastigheten.
Om det finns en mötesplats på vägen bör du använda den vid möte
Om vägen är smal eller om sikten är skymd så måste du placera mopeden på ett sådant sätt, och hålla en sådan hastighet, att du kan hantera ett plötsligt möte med både ett annat fordon och en fotgängare som går vid vägkanten.
Anpassa hastigheten vid möte på smala vägar
En viktig regel att komma ihåg är att det alltid är föraren med hindret på sin sida av vägen som ska lämna företräde vid möte. "Hindret" kan vara en fotgängare, en cyklist, en parkerad bil, ett djur eller någonting annat som gör det svårt, farligt eller omöjligt att fortsätta köra samtidigt som ett mötande fordon.
Tänk på att fotgängare ska gå på vänster sida (sin vänster) av vägen och går därmed mot trafiken. När du kör på en landsväg måste du alltså räkna med att få möte med fotgängare.
Vid landsvägskörning blir du ofta omkörd av fordon som håller en betydligt högre hastighet än vad du gör. Detta kan givetivs innebära stora risker.
När du blir omkörd måste du alltid göra allt du kan för att underlätta för föraren som kör om. Detta gör du genom att hålla till höger och behålla eller sänka din hastighet. Om vägen har en vägren som är lämplig att köra på så ska du göra det.
Tänk på att inte fästa blicken på fordonet som kör om eftersom det försämrar din uppsikt framåt och ökar risken att du börjar köra snett. Titta istället på vägen, långt framför mopeden.
Håll ut till höger och behåll eller sänk din hastighet när du blir omkörd
När du blir omkörd av ett stort fordon som kör med hög hastighet kan du bli träffad av en vindby som är så kraftig att du ofrivilligt ändrar kurs eller vinglar till. För att minimera risken att detta händer så är det viktigt att du har uppsikt bakåt, så att du är beredd och kan hålla extra hårt i styret när du blir omkörd.
Som mopedförare behöver du sällan köra om andra fordon på landsvägar eftersom de flesta andra fordon kör med en högre hastighet än vad du gör. Men ibland är det nödvändigt och då måste du veta vad som gäller.
Att köra om kan medföra stora risker, speciellt vid de höga hastigheterna som är vanliga vid landsvägskörning. Undvik därför alla omkörningar som är onödiga och ha grundregeln för omkörningar i bakhuvudet:
"En förare får köra om endast om det kan ske utan fara." –Trafikförordningen 2 kap, 32 §.
Innan du ens påbörjar en omkörning måste du fråga dig själv följande:
Om omkörningen känns det minsta tveksam eller farlig så måste du vänta till ett senare, säkrare tillfälle.
Cyklister och mopedförare får köra om andra fordon än cyklar och mopeder på både vänster och höger sida. Du får alltså inte köra om cyklister och andra mopedförare på höger sida, men du får köra om exempelvis bilar och lastbilar på båda sidorna.
Vid landsvägskörning kan det ibland uppstå situationer där det kan vara lämpligt att köra om andra fordon på höger sida
När du kör om ett annat fordon på höger sida måste du vara medveten om att din omkörning kan överraska föraren. Han eller hon kanske inte alls är beredd på att bli omkörd på höger sida. Riskerna med detta är som störst när du svänger i tätbebyggda områden med mycket trafik.
Oavsett vilken sida du kör om på så är det viktigt att du håller ordentligt avstånd i sidled till fordonet du ska köra om och att du är beredd på att föraren kanske inte har uppmärksammat dig och därför svänger ut framför dig.
När du ska påbörja en omkörning så måste du också tänka på att föraren i fordonet du ska köra om kanske inte ser dig på grund av att du befinner dig i hans eller hennes döda vinkel, det vill säga det område som inte täcks in av någon backspegel.
Du kan hamna i en annan förares döda vinkel oavsett vilken sida du kör om på. När du kör om på höger sida måste du komma ihåg att många förare slarvar med att kontrollera döda vinkeln innan de förflyttar sitt fordon i sidled åt höger, speciellt i situationer där de inte räknar med att de kan bli omkörda på höger sida.
Tänk på att tvåhjuliga fordon tar relativt lite plats på vägen och att risken att du hamnar i en annan förares döda vinkel därför är extra stor
Det är alltid förbjudet att köra om:
* Undantag: Det är tillåtet att i så låg hastighet att du kan stanna för fotgängare, cyklister och mopedförare köra om i samband med obevakat övergångsställe, cykelpassage eller cykelöverfart om det finns fler än ett körfält i din färdriktning och något av följande krav uppfylls:
Det är bara tillåtet att köra om i samband med möte om du inte korsar vägens mittlinje och omkörningen kan ske utan fara
Om det uppstår en situation där du har missbedömt situationen och påbörjat en omkörning som visar sig bli farlig eller förbjuden att avsluta så måste du avbryta omkörningen i tid.
Du kan aldrig räkna med att föraren i fordonet du kör om saktar in och håller ut till höger på ett sådant sätt att du enkelt kan svänga tillbaka i rätt körfält.
Om du avbryter en omkörning för sent så finns det en risk att föraren i fordonet du kör om bromsar samtidigt som du, vilket hindrar dig från att svänga tillbaka i rätt körfält på ett säkert sätt.
En vanlig missbedömning som förare gör i samband med omkörningar är att överskatta tiden de har på sig att avsluta omkörningen innan ett möte. Vanligtvis sker möten mycket närmare än vad vi tror att de kommer att göra.
Du kan aldrig räkna med att föraren i ett mötande fordon ser dig köra om och därför kör ut på vägrenen för att släppa förbi dig.
När du kör om cyklister och väghållningsfordon så måste du hålla en lämplig hastighet och hålla ut ordentligt i sidled.
Alla cyklister kan vingla till, men speciellt äldre och barn kan vingla eller svänga ut i vägen när du minst anar det. När det blåser mycket måste du vara extra försiktig när du kör om cyklister och andra mopedförare eftersom vinden kan få dem att vingla till.
Passera alltid barn och äldre personer som cyklar med extra stor marginal i sidled
Väghållningsfordon i arbete ska du passera på den sida som är lämplig under rådande omständigheter. Du får alltså passera på både höger och vänster sida.
Tänk på att de som kör väghållningsfordon och arbetar vid vägarbeten är väldigt utsatta eftersom de inte kan hålla ständig uppsikt på trafiken.
När du ska köra om en traktor måste du vara medveten om att traktorer kan svänga av vägen - åt både höger och vänster - nästan var som helst. De kanske ska köra ut på en åker eller in i på en liten skogsväg.
Du måste också räkna med att en förare som kör en traktor med lastad släpvagn kan ha väldigt dålig sikt bakåt.
Traktorer kan även dra med sig lera från åkrar som gör vägen hal, speciellt i samband med regn.
Det finns även en risk att traktorer ökar hastigheten i nedförsbackar och att traktorföraren kanske inte kan hålla ut till höger - eller i värsta fall, tvingas väja åt vänster - på grund av ett hinder längre fram på vägen som du inte ser.
När du ska köra om en traktor med släp så måste du tänka på att förarens sikt bakåt kan vara väldigt dålig, och att du inte riktigt ser vad som händer på vägen framför traktorn