Läser in...
Mopeder klass 1 som ännu inte tagits i bruk (använts) måste registreras hos Transportstyrelsen för att få köras på allmän väg. Om du inte registrerar din nya moped kan du tvingas betala en stor del kostnaderna vid en olycka, även om du har en trafikförsäkring.
Mopeder klass 1 måste ha en registreringsskylt med fordonets registreringsnummer. Skylten ska sitta baktill mopeden.
Alla fordon har ett tillhörande registreringsbevis i två delar som är utfärdat av Transportstyrelsen. Registreringsbeviset innehåller bland annat viktiga uppgifter om mått, vikt, last och däck. Registreringsbeviset används bland annat när du ska ställa av mopeden eller genomföra ett ägarbyte.
Om du förändrar något på din moped så att uppgifterna i registreringsbeviset inte längre stämmer måste du registreringsbesikta mopeden inom en månad.
På registreringsbeviset står mopedens olika vikter. Det kan vara svårt att hålla isär de olika viktbegreppen. Nedanför kan du läsa vad som är vad.
Mopedens vikt utan förare när den är olastad och fullt utrustad med tillhörande verktyg, bränsle, smörjolja och vatten. Batteriets vikt ska inte räknas in om mopeden är eldriven.
Den sammanlagda vikten som mopedens samtliga hjul för över till vägbanan vid ett visst tillfälle. Bruttovikten varierar alltså beroende på last och utrustning.
Mopedens tjänstevikt plus maxlast.
Mopedens högsta tillåtna lastvikt enligt registreringsbeviset. Tänk på att både förarens och en eventuell passagerares vikt räknas som last. Detta innebär att du förmodligen inte får transportera speciellt mycket annan last om du ska köra med en passagerare.
För att räkna ut hur mycket annan last du får ta med på mopeden tar du helt enkelt bort din egen och en eventuell passagerares sammanlagda vikt från mopedens maxlast.
Bilden nedanför visar den del av en mopeds registreringsbevis som innehåller tjänstevikten, totalvikten och maxlasten.
Om du ska köra mopeden som registreringsbeviset ovanför tillhör och du väger 68 kg och din passagerare väger 73 kg så får du ta med högst 49 kg annan last eftersom 190 kg - 68 kg - 73 kg = 49 kg
Om du har köpt eller sålt ett fordon ska du och den andra parten göra en anmälan om ägarbyte till Transportstyrelsen. Om köpet eller försäljningen har skett hos en bilhandlare kan de ofta genomföra ägarbytet åt dig.
Ni kan antingen anmäla ägarbytet online, via Transportstyrelsens app Mina fordon eller via fordonets registreringsbevis. I det sistnämnda fallet ska originalet (en kopia godkänns ej) av det senaste utfärdade registreringsbeviset skrivas under av både den nya och den gamla ägaren och sedan skickas in till Transportstyrelsen inom tio dagar. Om registreringsbeviset utfärdades efter september 2004 ska anmälan göras på Del 2 (den gula delen).
Den nya ägaren måste även teckna en trafikförsäkring som börjar gälla samma datum som har angetts för ägarbytet.
Om du har köpt en moped hos en bilhandlare kan de ofta genomföra ägarbytet åt dig
Om du inte är myndig och inte har tagit AM-körkort än så måste båda dina vårdnadshavare godkänna ägarbytet och en av dina vårdnadshavare måste stå som ansvarig för mopeden.
När du fyller 18 år eller tar AM-körkort blir du automatiskt ansvarig för mopeden istället för din vårdnadshavare.
Om du inte ska använda din moped under en längre period kan det vara en god idé att ställa av den eftersom du då inte behöver betala trafikförsäkring för mopeden.
Du kan anmäla en avställning på fyra olika sätt:
En vanlig missuppfattning är att ett fordon automatiskt blir avställt om det av någon anledning beläggs med körförbud. Så är inte fallet, ett fordon blir aldrig automatiskt avställt - du måste själv anmäla avställningen till Transportstyrelsen.
Om du vill meka på din moped, eller försöka laga den själv om något är trasigt, måste du tänka på att en felaktigt utförd förändring eller reparation kan leda till en livsfarlig situation ute på vägen. Prata därför alltid med en behörig mekaniker om du är det minsta osäker.
Det är viktigt att du verkligen vet vad du gör om du ska meka själv på din moped
Du får inte ändra vad du vill på din moped. Vissa förändringar är förbjudna medan andra kan kräva en ny registreringsbesiktning.
Exempel på förbjudna förändringar
Exempel på förändringar som kräver registreringsbesiktning
Om du utför någon av förändringarna som kräver registreringsbesiktning så måste du registreringsbesiktiga din moped inom 1 månad.
Vissa förändringar på mopeden kräver en ny registreringsbesiktning
En flygande inspektion (kallas även flygande besiktning) innebär att ett fordon stoppas och besiktas på plats. Flygande inspektioner får genomföras av poliser och av bilinspektörer som har förordnats av Polismyndigheten. Dessa kan även kontrollera att föraren har körkort och är nykter.
Om inspektionen visar att fordonet inte är trafiksäkert eller olagligt modifierat (exempelvis trimmat) kan det få körförbud och behöva kontrollbesiktas. Polisen kan även skriva ut böter och, i allvarligare fall, ta förarens körkort direkt på plats.
Poliser och vissa bilinspektörer får stoppa och inspektera fordon samt kontrollera förarens lämplighet
Alla registrerade fordon som är påställda måste ha en giltig trafikförsäkring, vid en olycka täcker den vissa kostnader, men långt ifrån alla. För att öka ditt skydd kan du även teckna en delkaskoförsäkring och/eller en vagnskadeförsäkring.
Om du tecknar en halvförsäkring så får du både en trafikförsäkring och en delkaskoförsäkring.
Om du tecknar en helförsäkring så får du alla tre försäkringarna - alltså en trafikförsäkring, en delkaskoförsäkring och en vagnskadeförsäkring. En helförsäkring ger dig bäst skydd och ersätter de flesta skador på din moped, oavsett vem som har orsakat dem.
En helförsäkring ger dig och din moped ett komplett skydd
För att få ersättning för personliga tillhörigheter eller annan egendom (bagage, dator, kläder etc.) som skadas vid en olycka eller stjäls från mopeden så måste du även ha en hemförsäkring.
Om det visar sig att mopeden var trimmad, inte stämde överens med registreringsbeviset eller var olåst vid olyckstillfället eller när den blev stulen är risken stor att du inte får någon ersättning av ditt försäkringsbolag.
Om du orsakar en olycka och fälls för grov vårdslöshet i trafik eller rattfylleri kan försäkringsbolaget utnyttja sin så kallade regressrätt. Du måste då betala tillbaka en del av eller hela ersättningen du fick efter olyckan.
Trafikförsäkringen är obligatorisk för alla påställda fordon* och täcker många av de kostnader som kan uppkomma i samband med en olycka, exempelvis personskador på förare, passagerare och andra, skador på fordon du har kolliderat med samt skador på egendom som lyktstolpar och trafikanordningar. En trafikförsäkring täcker däremot inte skador på din moped.
Vid en krock mellan två fordon är det den vållande personens trafikförsäkring som ska ersätta skadorna
Om din moped inte har en trafikförsäkring så måste du betala en hög trafikförsäkringsavgift som baseras på de högsta premierna som försäkringsbolagen tillämpar för det aktuella fordonsslaget. Trafikförsäkringsavgiften är alltid mycket högre än trafikförsäkringspremien.
* Fordon som inte används i trafik utan bara inom inhägnade tränings- eller tävlingsområden, och som fraktas till och från dessa områden, behöver inte ha en trafikförsäkring.
Delkaskoförsäkring är ett samlingsnamn för en rad olika försäkringar som ökar ditt skydd. Vad som ingår kan variera mellan olika försäkringsbolag men brukar innehålla:
En trafikförsäkring och en delkaskoförsäkring bildar tillsammans en halvförsäkring.
Med en vagnskadeförsäkring får du ersättning för skador på din moped som orsakats i samband med olyckor där du själv var vållande, eller där ingen annan förare varit vållande. Exempelvis om du kör i diket eller om mopeden välter när den är parkerad.
Du får även ersättning för bärgningskostnader och om din moped utsätts för skadegörelse, exempelvis om någon slår sönder en strålkastare på din moped.
En trafikförsäkring, en delkaskoförsäkring och en vagnskadeförsäkring bildar tillsammans en helförsäkring.
Med en vagnskadeförsäkring får du exempelvis ersättning för skador som uppstått på din moped om du kört omkull
Alla mopeder ska vara utrustade med styrlås, men tyvärr räckte inte det för att skydda mopeden mot stöld. För att minska risken att mopeden blir stulen bör du även låsa fast mopeden med ett godkänt lås och kedja. Många försäkringsbolag kräver två lås för att du ska få full ersättning om mopeden blir stulen.
Utöver lås och kedja bör du även märka mopeden med ditt personnummer och skriva upp eller fota mopedens ramnummer.
Ett skivbromslås minskar risken för stöld
Du bör förvara en blankett för skadeanmälan i mopedens lastutrymme. De finns att hämta hos alla försäkringsbolag. Skadeanmälan ska alltid fyllas i på skadeplatsen. Vid en kollision ska ett så kallat blankettset användas.
Båda förarna som var inblandade i olyckan ska fylla i och skriva under det på framsidan. Var och en tar sedan varsitt exemplar som de sedan kompletterar på baksidan med mer information till sitt försäkringsbolag.
Om fler än två fordon är inblandade ska flera blankettset användas.
Skuldfrågan ska aldrig diskuteras på plats, låt försäkringsbolagen utreda det i efterhand.