Läser in...
I Sverige är det lag på att mopedens ljus alltid ska vara tänt under färd, även när det är ljust ute. Alla mopeder måste vara utrustade med halvljus. Om din moped endast är utrustad med halvljus så ska det alltså alltid användas när du kör.
Många mopeder är utöver halvljus även utrustade med helljus. Vissa mopeder är dessutom utrustade med dimljus och varselljus. Dessa ljus är speciellt vanligt på mopedbilar. Om din moped är utrustad med fler ljus utöver halvljus så är det viktigt att du vet vilka ljus som ska vara tända under olika situationer samt vilka kombinationer av ljus som är förbjudna.
Dagsljus: Halvljus, varselljus eller dimljus. Du får kombinera halvljuset eller dimljuset med varselljuset.
Gryning, skymning eller mörker: Halvljus eller helljus. Dimljus om det är dimma eller kraftig nederbörd (regn, snö eller hagel). Parkeringsljus om du har parkerat eller stannat på en väg (om din moped är utrustad med det).
Dimma eller kraftig nederbörd (regn, snö eller hagel): Halvljus, helljus eller dimljus.
Vid dimma eller kraftig nederbörd så är det i regel både effektivare och säkrare att använda dimljuset eller halvljuset än att använda helljuset. Det beror på att helljuset är så starkt och riktad i en sådan vinkel att det reflekteras i vattenpartiklarna och bländar dig.
Nödstopp: Varningsblinkers (om din moped är utrustad med det). I gryning, skymning eller mörker ska du även tända mopedens parkeringsljus.
Mopedens ljus ska alltid vara tänt under färd, även när det är ljust ute
Vissa ljus får du inte ha tända samtidigt eftersom kombinationen kan vara bländande för andra trafikanter. Följande ljuskombinationer är förbjudna:
Om du kör med en förbjuden ljuskombination riskerar du böter.
Vid mörkerkörning ska du använda helljus så mycket som möjligt. Du får dock inte köra med helljus:
Att en väg har tillfredsställande belysning innebär att det inte finns några mörka delar på vägen eller att den är så pass väl upplyst att du inte ser bättre med helljus än med halvljus. Det kan alltså vara tillåtet att köra med helljus trots att vägen har belysning. Om det är mörkt ute och du kör på en gata med svag gatubelysning kan det exempelvis vara lämpligt att köra med helljus, förutsatt att du inte bländar någon annan förare.
När du kör med helljus och närmar dig en korsning kan det också vara lämpligt att blända av till halvljus. Annars riskerar du att blända förare som kör på den korsande vägen.
Observera att du inte måste blända av för fotgängare. Man bör till och med inte blända av till halvljus vid möte med fotgängare eftersom helljuset gör det lättare att se dem ordentligt. Fotgängare kan ju dessutom enkelt undvika bländning genom att vända bort blicken.
Du måste inte blända av till halvljus för fotgängare
När du kör i mörker kan du använda helljuset som en "ljustuta" genom att snabbt tända och släcka det. Det kan exempelvis vara lämpligt om du ser en förare köra i fel körfält eller om du misstänker att en trafikant inte har upptäckt dig.
Precis som den vanliga tutan ska ljustutan bara användas om det behövs för att avvärja en farlig situation.
Om det behövs för att avvärja en farlig situation i mörker, kan du snabbt tända och släcka helljuset