Läser in...
De flesta mopeder är utrustade med både en generator och ett batteri som laddas med ström från generatorn, men vissa mopeder saknar batteri och får då bara ström direkt från generatorn när mopeden är igång.
För att undvika att batteriet laddar ur bör du inte använda mopedens belysning för länge när motorn inte är igång. Ett dåligt laddat batteri kan frysa sönder om det är tillräckligt kallt ute.
Om generatorn av någon anledning inte laddar batteriet som den ska tänds en varningslampa på instrumentpanelen som ser ut som ett batteri.
Laddningslampan
Nya mopedbatterier är vanligtvis underhållsfria. Äldre batterier är ofta så kallade öppna batterier och dessa kräver visst underhåll då battericellerna ibland behöver toppas upp med destillerat vatten (inte kranvatten). Gemensamt för alla batterier är att de blir sämre och sämre med tiden tills de tillslut inte fungerar alls.
Potentiella faror med batterier är knallgasen som kan omge dem och svavelsyran som finns i batterivätskan. Knallgasen kan antändas av gnistor och eld, och batterivätskan är frätande vid kontakt med din hud, dina ögon eller dina kläder.
Var väldigt försiktig när du hanterar batterier
Batterier som inte används under längre perioder kan ta skada. Därför är det viktigt att du underhållsladdar din mopeds batteri med rätt typ av laddare (vanliga laddare för bilbatterier har fel amperestyrka) ungefär en gång i månaden under vinteruppehållet eller andra längre uppehåll.
För att koppla ihop laddare och batteri ska du koppla pluskabeln till pluspolen och minuskabeln till minuspolen. Avsluta med att sätta i kontakten i väggen.
Förvara alltid urkopplade batterier svalt och frostfritt.
Säkringarnas uppgift är att skydda mopedens elsystem vid kortslutning, något som utan säkringar i värsta fall skulle kunna leda till en brand. Om något som drivs av el på mopeden plötsligt slutar fungera kan du behöva byta en säkring.
I mopedens instruktionsbok står det var säkringarna sitter och hur du byter.
Säkringarna skyddar elsystemet mot kortslutning