Läser in...
Sidkraft är den fysiska kraft som skapas av däcken vid kurvtagning. Sidkraft gör så att däcken kan greppa vägen trots att vägen svänger. Utan sidkraft skulle din moped alltså gå rakt fram i kurvor.
Sidkraftsbehovet ökar och minskar i kvadrat i förhållande till hastigheten. Om du fördubblar hastigheten så fyrdubblas alltså sidkraftsbehovet och om du tredubblar hastigheten så niodubblas sidkraftsbehovet. Ju snabbare du kör och ju tvärare kurvan är desto högre blir sidkraftsbehovet. Om sidkraftsbehovet blir för stort tappar däcken fäste.
Det är med andra ord väldigt viktigt att du alltid anpassar din hastighet efter hur skarp en kurva är för att inte köra omkull. Även om du "bara" får köra i 45 km/h så kan det vara en alldeles för hög hastighet i många kurvor.
Utan sidkraft skulle din moped gå rakt fram i kurvor
För att hålla kvar ett fordon på vägen behöver väggreppet, alltså friktionen mellan däck och vägbana, vara tillräckligt bra. Väggreppet försämras av regn, snö och is, föroreningar som diesel och olja samt ojämnheter som grus, gropar och lagningar. Väggreppet påverkas även av däckens kvalitet och skick.
Absolut bäst väggrepp är det på en helt torr asfaltsväg. Men om asfalten är blöt och lerig eller helt nylagd så kan väggreppet försämras dramatiskt. Under sådana omständigheter kan det faktiskt vara bättre väggrepp på en hårt packad grusväg än på en asfaltsväg.
När du avgör vilken hastighet som är lämplig i en viss situation så måste du alltid ta hänsyn till väggreppet.
Ojämnheter i vägbanan gör väggreppet väldigt mycket sämre
Understyrning: En moped med tyngdpunkten långt fram blir understyrd. En moped som är understyrd svänger mindre än vad du vill, svängradien ökar alltså.
Överstyrning: En moped med tyngdpunkten långt bak blir överstyrd. En moped som är överstyrd svänger mer än vad du vill, svängradien minskar alltså. Detta måste du ta hänsyn till när du skjutsar en passagerare eller kör tung last.
När du kör med en passagerare blir mopeden överstyrd vilket får mopeden att svänga mer än när du kör utan passagerare
Det är tack vare gyroeffekten som det är så pass mycket lättare att hålla balansen på en moped, eller en vanlig cykel, i höga hastigheter än vad det är i väldigt låga hastigheter.
Det är även gyroeffekten som gör att du kan styra mopeden med kroppsrörelser, istället för med styret, i högre hastigheter.
Ett objekts rörelseenergi är den energi som alla objekt i rörelse innehar - exempelvis en moped som färdas framåt. Mopedens rörelseenergi påverkas både av dess vikt och dess hastighet. Så länge mopedens vikt eller hastighet inte förändras så förändras inte heller dess rörelseenergi.
Om mopedens vikt förändras (exempelvis av last eller passagerare) så förändras rörelseenergin proportionellt i förhållande till viktförändringen. En viktfördubbling innebär alltså en fördubbling av rörelseenergin.
Om mopedens hastighet förändras så förändras rörelseenergin istället i kvadrat i förhållande till hastighetsförändringen. En hastighetsökning från 15 km/h till 45 km/h innebär alltså en niodubbling av rörelseenergin eftersom 3 upphöjt till 2 är 9, det vill säga 3 gånger 3 är 9.
Om rörelseenergin niodubblas så niodubblas även bromssträckan eftersom bromssträckan står i direkt förhållande till rörelseenergin.
Alla objekt i rörelse innehar en energi som kallas rörelseenergi
Om du kör moped och missbedömer, eller underskattar, rörelseenergin så är risken stor att du inte kommer att kunna få stopp på mopeden i tid - något som i värsta fall kan leda till en allvarlig olycka.