Läser in...
Genom att välja rätt körfält och placera mopeden på korrekt plats vid rätt tillfälle ökar du framkomligheten, trafiksäkerheten och gör det dessutom lättare för dina medtrafikanter att planera sin körning.
Det är också viktigt att du alltid placerar mopeden med god säkerhetsmarginal i sidled till fotgängare, cyklister och parkerade bilar - avståndet till dem bör alltid vara minst en bildörrs bredd.
Vanligtvis bör du placera mopeden så långt till höger som möjligt, men när övrig trafik håller samma hastighet som du får köra, exempelvis när hastighetsgränsen är låg eller när det är kö, så kan du placera mopeden närmare mitten av körfältet.
Passera alltid cyklister, fotgängare och parkerade bilar med god säkerhetsmarginal i sidled
Det är väldigt viktigt att du alltid placerar mopeden på ett lämpligt sätt i korsningar för att minska risken att bli trängd, för att däcken hela tiden ska ha bästa möjlig fäste och för att övriga trafikanter ska förstå dina avsikter.
Exakt var du ska placera mopeden är inte reglerat i lag. Du får placera mopeden var du vill inom ditt eget körfält och den optimala placeringen kan variera beroende på omständigheterna. När du avgör vilken placering som är lämpligast i en viss situation så måste du ta hänsyn till trafiken både bakom och framför dig samt till sikten och vägbanans skick.
Var du ska placera mopeden i en korsning varierar beroende på omständigheterna
Här följer de vanligaste placeringarna som du bör följa om det är lämpligt.
Innan en högersväng ska du placera mopeden nära högerkanten. Även efter svängen ska du placera mopeden nära högerkanten.
Innan en vänstersväng ska du placera mopeden så nära vänsterkanten av ditt körfält som möjligt. På detta sätt både ser och syns du bättre, dessutom underlättar placeringen för fordon som vill passera dig på höger sida. Efter svängen ska du placera mopeden nära högerkanten.
Observera att du inte ska placera mopeden på detta sätt innan en vänstersväng på landsväg med hög hastighetsbegränsning. Risken att du tvings stanna intill mittlinjen, där du är väldigt sårbar, för att invänta mötande trafik är helt enkelt för stor.
Innan en vänstersväng på en enkelriktad gata ska du placera mopeden så nära vänsterkanten som möjligt. Efter svängen ska du placera mopeden nära högerkanten.
Vid vänstersväng i korsningar har du väjningsplikt mot all mötande trafik.
När föraren i den silverfärgade bilen ska svänga vänster vid påbudsskylten så har han eller hon väjningsplikt
En stor del av alla mopedolyckor sker i korsningar i tätbebyggda områden. Oavsett i vilken riktning du ska köra i en korsning så måste du vara väldigt noga med uppsikten - titta åt vänster och sedan åt höger flera gånger - och väldigt tydlig med att visa dina avsikter.
De flesta mopedolyckor i korsningar är kollisioner med bil. Vem tror du råkar mest illa ut i en sådan olycka? Bilföraren eller du?
Cirkulationsplatser (kallas ofta rondeller) ökar trafiksäkerheten genom lägre hastigheter och ökar framkomligheten genom att jämna ut trafikflödet.
När du kör in i en cirkulationsplats har du väjningsplikt mot all trafik som redan kör i cirkulationsplatsen. Sänk hastigheten i god tid innan cirkulationsplatsen och försök hitta en lucka i trafiken att glida in i. Stanna inte i onödan eftersom det skapar köer.
När du ska köra in i en cirkulationsplats måste du lämna företräde för all trafik i cirkulationsplatsen
Hur du i normala fall placerar mopeden innan du kör in i, och i, cirkulationsplatsen beror på om du ska svänga höger, köra rakt fram eller svänga vänster.
Kom ihåg att den optimala placeringen kan variera beroende på omständigheterna. När du avgör vilken placering som är lämpligast i en viss situation så måste du ta hänsyn till trafiken både bakom och framför dig samt till sikten och vägbanans skick.
Det finns inget krav på att ge tecken (tända mopedens blinkers) vid infart i en cirkulationsplats eftersom det endast finns ett val av körriktning - trafiken färdas alltid motsols i cirkulationsplatser. Det är dock rekommenderat att ge tecken ändå eftersom det underlättar för dina medtrafikanter.
Hur du i normala fall placerar mopeden innan du kör in i cirkulationsplatsen beror på om du ska svänga höger, köra rakt fram eller svänga vänster
Om cirkulationsplatsen har flera körfält kan du inledningsvis placera mopeden närmare mitten av ditt körfält.
Klicka på bilden nedanför för att titta på Transportstyrelsens instruktionsvideo om att köra i cirkulationsplats.
Vid stadskörning finns det ofta flera olika körfält som leder till olika färdmål, det är viktigt att planera var du ska köra i god tid.
Vanligtvis ska du alltid köra i det högra körfältet. Men i följande situationer får du välja det för ditt färdmål lämpligaste körfältet:
I praktiken innebär detta att du vid färd inom tätbebyggda områden får köra i det för ditt färdmål lämpligaste körfältet. Reglerna är utformade på detta sätt för att minimera antalet körfältsbyten och därmed antalet olyckor (körfältsbyten i tät trafik ökar olycksrisken).
Inom tätbebyggda får du oftast välja det för ditt färdmål lämpligaste körfältet
I korsningar förekommer ofta körfältsvägvisare ovanför vägen och körfältspilar på vägen som du ska följa. De visar var olika körfält leder och i vilken eller vilka riktningar du får svänga. Om du har råkat välja fel körfält bör du fortsätta, vända på en lämplig plats och sedan köra tillbaka till korsningen.
Körfältsvägvisare
Oväntade körfältsbyten i sista sekund är överraskande för trafikanterna runtomkring och leder ofta till olyckor. Om du kör i ett körfält som är avgränsat med en heldragen körfältslinje så måste du följa den eller de riktningar som den vita körfältspilen på vägen visar.
I korsningar finns ofta körfältspilar som visar i vilken eller vilka riktningar du får svänga
På vägar som inte är enkelriktade så förekommer körfält i motsatt körriktning, dessa är självklart förbjudna att köra i. Genom heldragna linjer och andra anvisningar är det i praktiken uppenbart vilka körfält som löper i motsatt riktning och därmed är förbjudna att köra i.
Du får i normala fall inte heller köra i kollektivkörfält. Där får endast fordon i linjetrafik och, om körfältet är beläget till höger i färdriktningen, cykel och moped klass 2 köra.
Det är däremot tillåtet att korsa kollektivkörfält och andra körfält som är anvisat för ett visst eller vissa typer av fordon. Om du exempelvis kör i det vänstra körfältet på en väg med tre körfält så får du alltså korsa det mittersta körfältet, även om det är ett kollektivkörfält, för att komma till det högra körfältet.
Observera att körfältspilar på vägen efter att ett kollektivkörfält tar slut inte gäller fordonen som kommer från kollektivkörfältet, om kollektivkörfältet fortsätter på andra sidan korsningen. Detta innebär alltså att exempelvis en buss kan fortsätta rakt fram i en korsning, trots att bussen körde i ett körfält som innan korsningen endast tillät sväng till höger eller vänster.
Räkna alltid med att bussar kan fortsätta rakt fram i korsningar, trots att de körde i ett körfält som innan korsningen endast tillät sväng till höger eller vänster
Vanligtvis ska du köra om spårvagnar på höger sida, men på enkelriktade vägar och där skenornas placering gör det nödvändigt får du med stor försiktighet köra om på vänster sida. Det är alltid förbjudet att köra om spårvagnar i samband med obevakade övergångställen och cykelöverfarter.
Vanligtvis ska du köra om spårvagnar på höger sida
När en spårvagn stannar vid en hållplats utan refug måste du stanna och släppa förbi passagerarna.
Placera dig aldrig bredvid stora fordon i svängar och cirkulationsplatser. Det finns nämligen en risk att ett sådant fordon sneddar över lite i ditt körfält för att klara av svängen, om du då kör bredvid så kan du bli klämd. Sänk istället hastigheten och låt det stora fordonet köra först in i svängen eller cirkulationsplatsen.
Ett reversibelt körfält är ett vändbart körfält vars färdriktning bestäms av trafiksignaler. På vägar med reversibla körfält kan färdriktningen alltså växla. Oftast är det trafikflödet och tiden på dygnet som avgör i vilken färdriktning som trafiken upplåts.
På vägar med reversibla körfält kan färdriktningen växla beroende på trafikflödet och tiden på dygnet
Innan du byter körfält på en väg där 70 km/h eller lägre gäller så måste du först överväga om det ens är nödvändigt. Körfältsbyten i tät trafik ökar olycksrisken och bör helst undvikas. Så kallad "slalomkörning" är inte tillåten, du får alltså inte kryssa fram och tillbaka mellan körfält för att tjäna köplaceringar. Om det kan ske utan fara så får du som mopedförare däremot köra förbi kön på både höger och vänster sida.
Vid ett körfältsbyte så har både föraren som ska byta körfält och förarna i det intilliggande körfältet ansvar och skyldigheter.
Föraren som ska byta körfält får endast genomföra körfältsbytet om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra trafikanter. Förarna i det intilliggande körfältet måste i sin tur anpassa sin hastighet för att underlätta körfältsbytet.
Körfältsbyten i tät trafik ökar olycksrisken och bör helst undvikas
Den lämpligaste platsen att byta körfält på är i god tid innan eller direkt efter korsningar. Innan korsningar förbjuder heldragna linjer oftast körfältsbyten.
Genom att förflytta mopeden långsamt ut mot mittlinjen och stanna där en kort stund innan du byter körfält så blir dina avsikter tydliga samtidigt som du syns bättre.
* Döda vinkeln är det område som inte täcks in av någon spegel.
Om en annan förare signalerar att han eller hon vill byta till ditt körfält så ska du underlätta för föraren genom att sänka hastigheten och på så sätt skapa en större lucka mellan dig och det framförvarande fordonet.
Ibland måste även blixtlåsprincipen tillämpas, exempelvis då två körfält övergår till ett körfält. Blixtlåsprincipen kräver ömsesidig hänsyn och innebär att vartannat fordon tillåts köra - först ett från höger, sedan ett från vänster, sedan ett från höger och så vidare.
Blixtlåsprincipen kräver ömsesidig hänsyn
Du får endast vända eller backa om det kan ske utan fara eller hinder för andra trafikanter.
Om du måste vända i stadstrafik så finns det tre alternativ:
Av de tre alternativen så är det säkraste alternativet att köra runt kvarteret. Det minimerar risken att du överraskar eller blir överraskad av andra trafikanter.