Läser in...
Forskning visar att så mycket som 20 % av alla trafikolyckor orsakas av trötthet. Trötthet och alkohol bedöms vara de enskilt största faktorerna till att trafikolyckor sker, olyckor som skulle kunna undvikas.
Ungefär 20 % av alla trafikolyckor orsakas av förare som egentligen är för trötta för att köra
Effekterna av trötthet är oerhört starka och kan vara förödande i kombination med mopedkörning, din reaktionstid blir exempelvis lika dålig efter 24 timmar utan sömn som den hade varit med 0,8 promille alkohol i blodet. Av denna anledning är det förbjudet att köra uttröttad och lagen likställer en olycka orsakad av trötthet med en olycka orsakad av en förare som kört påverkad av alkohol eller narkotika.
"Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt." –Trafikförordningen 3 kap, 1§
Trötthet försämrar:
Det är förbjudet att köra uttröttad
Alla upplever hur tröttheten kommer smygande på olika sätt och i olika ordning, men många av trötthetssignalerna i listan nedanför känner nog de flesta igen.
Lyssna på och respektera kroppens trötthetssignaler
Redan vid de första, tidiga, trötthetssignalerna måste du överväga om det är lämpligt att fortsätta köra, men om du upplever de senare, ännu starkare, trötthetssignalerna så måste du stanna så fort som möjligt. Risken är då nämligen stor att du plötsligt nickar till, hur mycket du än anstränger dig för att hålla dig vaken. Du måste lära dig att tolka just dina trötthetssignaler, och respektera dem.
Var extra uppmärksam på kroppens trötthetssignaler vid natt- och mörkerkörning och när du börjar närma dig ditt mål.
Störst risk att bli så trött att man somnar ofrivilligt är det under den så kallade "vargtimmen", mellan 03:00-05:00. Då är kroppens aktivitet som lägst, kroppstemperaturen och blodtrycket sjunker till dygnets lägsta nivåer och ämnesomsättningen går ner.
Risken är också extra stor under den sista delen av en körsträcka eftersom vi då tenderar att slappna av. Detta är speciellt sant om vi är på väg hem eftersom vi då är väldigt bekanta med vägarna och lätt vaggas in i en falsk trygghet.
Alkohol gör oss tröttare och gör det svårare att upptäcka trötthetssignalerna. Därför är det vanligt att trötthetsolyckor orsakas av alkoholpåverkade förare.
Störst risk att bli så trött att man somnar ofrivilligt är det under den så kallade "vargtimmen", mellan 03:00-05:00
Mikrosömn är en sekundkort omedveten sömn som i regel orsakas av sömnbrist. I soffan framför en film är det naturligtvis helt ofarligt med mikrosömn men i trafiken kan det vara förödande.
I bästa fall kan ljuset från ett mötande fordon, ljudet från en räfflad kantlinje eller något annat väcka en mikrosovande förare. I värsta fall är det en våldsam kollision...
Om du skulle låta din trötthet gå så långt att du faktiskt nickar ute i trafiken, om än bara för en tiondels sekund, så måste du omedelbart stanna på första lämpliga plats.
Om du inte stannar utan fortsätter köra och försöker kämpa dig igenom tröttheten är risken stor att du inte bara nickar till nästa gång, utan att du istället faller i djup sömn och kör av vägen eller in i något eller någon.