Du använder en föråldrad webbläsare. För en snabbare, säkrare surfupplevelse kan du uppgradera gratis idag.

Läser in...

Gratis teoriboken: Olyckor / Olycksstatistik

Gratis teoriboken: Olyckor / Olycksstatistik

Nollvisionen

Sveriges riksdag beslutade år 1997 att Nollvisionen ska gälla för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige. Nollvisionen betecknar målet att få ner antalet omkomna och svårt skadade i trafikolyckor i Sverige till noll genom att bygga bort riskerna med exempelvis vajerräcken och rondeller.

Två av delmålen var att antalet omkomna i trafiken skulle minska till högst 400 per år fram till år 2000 och att högst 270 personer skulle omkomma i trafiken år 2007.

Antalet omkomna och svårt skadade i trafiken minskar sakta

Inget av dessa delmål uppfylldes tyvärr, däremot har antalet omkomna och svårt skadade i trafiken minskat med 30-40 % sedan Nollvisionen infördes. Även antalet personer som skadas lindrigt har minskat. Detta trots att trafikmängden har ökat.

Olycksstatistik för moped

  • Ungefär 6 mopedister (förare eller passagerare) omkommer i trafiken varje år.
  • 100-120 mopedister skadas allvarligt i trafiken varje år.
  • hälften av alla dödsolyckor med förare under 18 år så är mopederna trimmade.
  • Nästan 5 av 10 omkomna mopedister saknar hjälm eller tappar hjälmen (för att hjälmen använts fel) vid olyckstillfället.
  • Nästan 9 av 10 som omkommer eller skadas svårt på moped är manliga förare.
  • Flest mopedister omkommer i korsningar på vägar där 70 km/h är den högsta tillåtna hastigheten.
  • Flest mopedister skadas svårt i trevägskorsningar i tätbebyggda områden.
  • De vanligaste skadorna bland mopedister är ben- och armskador.
  • De allvarligaste skadorna bland mopedister är bröst- och skallskador.

Genom att alltid använda hjälm och alltid köra med laglig hastighet kan du minimera risken att omkomma eller skadas allvarligt i en trafikolycka.

Olycksstatistik för samtliga trafikanter

  • 200-300 personer omkommer i trafiken varje år.
  • 2 000-3 000 personer skadas svårt i trafiken varje år.
  • 60-70 personer omkommer och flera hundra skadas allvarligt i alkoholrelaterade trafikolyckor varje år.
  • Olycksrisken är 2-3 gånger större i mörker än i dagsljus.
  • 75 % av alla trafikanter som omkommer är män.
  • 60 % av alla olyckor orsakas av den mänskliga faktorn.*
  • 20-30 % av alla förare som omkommer i trafiken är alkoholpåverkade.
  • 20 % av alla olyckor orsakas av trötthet.
  • 15 % av befolkningen är inblandade i 50 % av alla trafikolyckor.

* Med den mänskliga faktorn menas misstag, rutinfel och medvetna felhandlingar.

Ungefär 200-300 trafikanter omkommer varje år

Personer i högriskzonen

Män är kraftigt överrepresenterade i olycksstatistiken. Ungefär 75 % av alla trafikanter som omkommer är män.

De två åldersgrupperna som generellt sett ligger i högriskzonen är personer mellan 18-19 år och personer över 75 år. Båda dessa åldersgrupper löper 5-6 gånger större risk att råka ut för en trafikolycka än den genomsnittliga föraren.

En annan grupp som också ligger i högriskzonen är trafikens så kallade olycksfåglarDe utgör ungefär 15 % av befolkningen och är inblandade i ungefär 50 % av alla trafikolyckor.

ökad olycksrisk

För att minska risken att råka ut för en olycka så är det bra att vara medveten om var och när olycksrisken är som störst. Du bör vara extra vaksam:

  • I korsningar där högerregeln gäller.
  • Vid vänstersväng från landsväg.
  • Under omkörningar.
  • I rusningstrafiken på morgonen och kvällen.
  • Vid tät köbildning.
  • Under helger och helgdagar.
  • Under sommaren.
  • På natten, speciellt mellan kl. 02:00 och 05:00.

Flest olyckor sker inom tätbebyggda områden men allvarligast olyckor sker utanför tätbebyggda områden.

Andelen olyckor är relativt jämnt fördelad mellan veckans alla dagar, men eftersom trafikmängden är betydligt lägre under helgen så innebär det att olycksrisken är större då. Det beror till största delen på att den mer riskfyllda trafiken, orsakad av framförallt fylleri, är koncentrerad till lördagar och söndagar.

Flest dödsolyckor sker också under helgen.

Allvarligast olyckor sker utanför tätbebyggda områden

De farligaste vägarna

Den individuella risken för att man som mopedförare ska omkomma i en trafikolycka är rent statiskt högst i korsningar på landsvägar där 70 km/h är den högsta tillåtna hastigheten. I väldigt många dödsolyckor var mopeden trimmad och föraren saknade hjälm eller tappade hjälmen vid olyckstillfället.

Körkort Moped AM För 2024

Bronz paket

99 sek

7 dagar
  • 2 Teoriprov
  • 140 Frågor
  • Obegränsad testning
  • Detaljerad statistik
  • Online teoriboken
  • Gratis tidsförlängning
  • Mer
Silver paket

149 sek

15 dagar
  • 3 Teoriprov
  • 210 Frågor
  • Obegränsad testning
  • Detaljerad statistik
  • Online teoriboken
  • Gratis tidsförlängning
  • Mer
Guld paket

199 sek

30 dagar
  • 7 Teoriprov
  • 490 Frågor
  • Obegränsad testning
  • Detaljerad statistik
  • Online teoriboken
  • Gratis tidsförlängning
  • Mer
Platina paket

299 sek

60 dagar
  • 15 Teoriprov
  • 1050 Frågor
  • Obegränsad testning
  • Detaljerad statistik
  • Online teoriboken
  • Gratis tidsförlängning
  • Mer