Läser in...
Det är viktigt att du redan från början av din körutbildning lär dig en korrekt körställning. Det gör körningen både säkrare och bekvämare samtidigt som du får en bättre överblick av din omgivning och gör att du kan köra längre utan att bli trött eller få ont.
En korrekt körställning gör körningen både säkrare och bekvämare
Eftersom alla mopeder är byggda på olika sätt så kan den idealiska körställningen variera något beroende på mopedmodell. Men på de flesta mopeder ska du:
Om någon del av din kropp gör ont, sticker eller domnar bort efter en stunds körning så är din körställning fel. Oftast är det då styret eller något reglage som behöver justeras. Titta i mopedens instruktionsbok för att ta reda på hur du gör.
Du undviker lättast olyckor genom att försöka förutse risker, anpassa hastigheten och genom att köra defensivt. Men i trafiken kan en farlig situation uppstå ändå, hur försiktig du än är. Om det sker så kan en bra bromsteknik vara det som räddar dig från en kollision.
För att du verkligen ska kunna utföra en snabb och säker inbromsning under en riktig paniksituation så gäller det att dina kunskaper sitter i ryggmärgen. Du måste alltså tillämpa överinlärning genom många timmars träning. Du bör med andra ord fortsätta träna på din bromsteknik även efter att du har tagit körkort. Tänk på att sådan träning måste ske på en säker och lämplig plats (inte på en allmän väg).
Fortsätt träna på din bromsteknik även efter att du har tagit körkort
För att bromsa på bästa sätt ska du i regel använda både fram- och bakhjulsbromsen.
Vid en normal inbromsning ligger den största delen av bromseffekten på framhjulet. Vid en väldigt kraftig inbromsning kan nästan hela bromseffekten ligga på framhjulet.
En situation då det dock kan vara fördelaktigt att bara använda sig av bakhjulsbromsen är när du kör i låg hastighet och svänger mycket. Om du då använder framhjulsbromsen så är risken stor att du helt tappar styrförmågan.
När du bromsar hårt ska du sträcka på armarna för att inte själv tryckas framåt. Håll även emot med fötterna på fotplattan eller fotpinnarna under hela inbromsningen.
Håll blicken högt och titta rakt fram. Det gör det både lättare att hålla balansen under inbromsningen och att söka av trafiken längre fram. Många nybörjare tenderar att böja ned huvudet och blicken när de bromsar.
Om du snabbt måste få stopp på din moped ska du försöka uppnå maximal bromsverkan så snabbt som möjligt genom att bromsa kraftigt med både fram- och bakhjulsbromsen.
Många gör felet att öka bromstrycket successivt och alldeles för långsamt, vilket bara leder till en onödigt lång bromssträcka. För att få ut maximal bromseffekt på kortast möjlig sträcka, utan att något hjul låser sig, så ska du bromsa kraftigast i början av inbromsningen.
Kortast möjliga bromssträcka får du genom att bromsa kraftigast i början av en inbromsning
Den bästa bromsverkan och kortaste bromssträckan uppnår du genom att bromsa så hårt att hjulen rullar fritt men är nära att låsa sig. Om något hjul låser sig blir bromssträckan längre och mopeden instabil. För att undvika att detta sker vid en hård inbromsning måste du släppa efter på bromsarna.
Släpp först efter på bakhjulsbromsen för att minska risken för bakhjulssladd. Släpp därefter på framhjulsbromsen när hastigheten minskat tillräckligt för att förhindra att framhjulet låser sig.
Om din moped har ABS-bromsar behöver du inte tänka på att släppa efter på någon av bromsarna eftersom hjulen då inte kan låsa sig.
Genom att bromsa så hårt att hjulen nästan låser sig men fortfarande kan rulla fritt så uppnår du den bästa bromsverkan och den kortaste bromssträckan
Om framhjulet låser sig finns risken att du kör omkull eftersom mopeden då förlorar väggreppet.
Om bakhjulet låser sig är risken för en farlig och svårhävd bakhjulssladd stor.
För att häva ett låst hjul gäller det att så snabbt som möjligt släppa på bromsen tills hjulet rullar fritt igen och därefter ta ett nytt tag på bromsen.
Gör så här för att bromsa på bästa sätt:
När man kör moped i lägre hastighet räcker det med att vrida på styret för att svänga, precis som på en cykel. I lite högre hastigheter kan man behöva luta mopeden för att svänga och ta skarpa kurvor. Detta kan man antingen göra genom att luta kroppen eller genom att motstyra. Motstyrning innebär att du får framhjulet att peka utåt i kurvan (och mopeden att luta inåt) genom att försiktigt trycka på styret på samma sida som åt det håll du ska svänga.
När du kör moped i lägre hastigheter räcker det oftast med att bara vrida på styret för att svänga
Hur man svänger och tar kurvor på bästa sätt kommer du att få öva praktiskt på under mopedutbildningen. För din egen säkerhets skull bör du fortsätta träna på detta även efter att du har tagit körkort.
Innan kurvor som är så tvära att det är olämpligt att följa den rådande hastighetsbegränsningen i kurvan finns i regel varningsmärket Varning för farlig kurva eller Varning för flera farliga kurvor uppsatt. Kör alltid försiktigt i dessa kurvor och iaktta särskild försiktighet om det dessutom är skymd sikt i kurvan.
I tvära kurvor finns det alltid en risk att ett mötande fordon "skär kurvan", det vill säga kör över i ditt körfält där kurvan är som tvärast, för att klara kurvan. Detta kan naturligtvis orsaka en väldigt farlig situation, speciellt om sikten i kurvan är skymd.
I tvära kurvor med skymd sikt måste du även tänka på att det kan finnas lekande barn, fotgängare, djur eller hinder på vägen precis efter kurvan.
Varning för farlig kurva
Varning för flera farliga kurvor
Eftersom grusvägar är fulla av hål, gropar, rullgrus, märkliga lutningar och har mycket sämre väggrepp än asfaltsvägar så måste du köra, svänga, gasa och bromsa mycket försiktigare på grusvägar än på asfaltsvägar.
Precis som vid körning på andra typer av vägar så måste du titta långt framför mopeden när du kör på grusvägar, så att du upptäcker eventuella faror och problem innan det är för sent. Detta är speciellt viktigt i gruskurvor där ojämnheter i vägen kan resultera i en om omkullkörning om du inte ser dem i tid.
I kurvor med dåligt väggrepp (exempelvis i gruskurvor) så kan du få bättre grepp genom att luta mopeden något utåt och dig själv något inåt. Denna teknik fungerar endast vid lägre hastigheter.
När du kör på grus ska du tänka på att:
På grusvägar måste du köra, svänga och bromsa mycket försiktigare än på asfaltsvägar
Att köra med en passagerare skiljer sig på många sätt från att köra ensam. Mopedens köregenskaper och väghållning förändras, dess tyngdpunkt förflyttas längre bak och bromssträckan blir oftast längre. Du måste även ta hänsyn till en annan persons bekvämlighet och eventuella rädsla för att åka moped.
För att få skjutsa någon på din moped så måste mopeden vara besiktigad och godkänd för passagerare. Det står i mopedens registreringsbevis om den är godkänd för passagerare.
Passageraren måste bära en E-märkt hjälm under färd (precis som du). Passagerare under 7 år får dock bära annat lämpligt huvudskydd (exempelvis en rid- eller cykelhjälm).
Det är ditt ansvar som förare att se till att passagerare under 15 år bär en godkänd hjälm.
Både du och din passagerare måste bära en E-märkt hjälm under färd
Utöver den obligatoriska hjälmen bör passageraren också använda så skyddande kläder, skor och handskar som möjligt.
Innan du skjutsar någon på din moped bör du kontrollera att du har rätt tryck i däcken (trycket ska vanligtvis höjas) och att fjädringen är korrekt inställd.
Det bästa en passagerare kan göra för att underlätta för dig är att inte märkas alls. Men för att lyckas med det så måste han eller hon ta en aktiv del i körningen genom sitt sätt att sitta och genom sitt sätt att hålla i sig och luta sig.
Utan rätt instruktioner kan passageraren omedvetet göra saker som både försvårar din körning och ökar olycks- och stegringsrisken.
Passageraren ska:
Säkerställ att passageraren vet vad han eller hon ska göra och inte göra innan ni kör iväg
Passageraren ska inte:
Med passagerare så blir mopeden tyngre och trögare att styra, den accelererar långsammare, blir överstyrd samt får en ökad tendens att stegra. Ta det därför försiktigt och lär dig tolka mopedens signaler och vad det innebär att köra moped med en passagerare.
Som förare är ditt jobb att instruera passageraren om vad han eller hon ska och inte ska göra samt att köra, bromsa, gasa och svänga så mjukt som möjligt. Glöm alla tankar om att försöka imponera på din passagerare genom att köra aggressivt, tävla med andra fordon eller liknande.
Ju tidigare och mjukare du börjar bromsa desto mer tid ger du passageraren att anpassa sig till de nya förhållandena. Tvärnitar du så kommer passagerarens hela tyngd att pressas upp mot dig. Tyngden överförs sedan till dina armar och tynger ned framgaffeln.
När du kör med en passagerare måste du räkna med att bromssträckan kan bli längre
När du kör med en passagerare och ska gasa gäller samma sak som när du ska bromsa. Gör det så mjukt och så förutsägbart som möjligt - ge passageraren tid att anpassa sig. Om du plötsligt ger full gas utan förvarning så kommer passagerarens vikt att flyttas bakåt vilket minskar vikten på framhjulet och resulterar i en mycket vingligare körning. Risken finns även att passagerarens vikt flyttas så pass snabbt bakåt att mopeden stegrar.
Gasa så mjukt och så förutsägbart som möjligt när du kör med en passagerare
När du kör med en passagerare så ska du även ta kurvor så mjukt du kan. Instruera passageraren att han eller hon ska "följa med" i kurvor genom att titta över din högra axel i högerkurvor och över din vänstra axel i vänsterkurvor. Om passageraren tittar över den axeln som är närmast kurvan så lutar han eller hon sig lika mycket som du gör vilket resulterar i maximal balans och kontroll.
Passageraren ska titta över din högra axel i högerkurvor och över din vänstra axel i vänsterkurvor
Tänk på att din moped blir överstyrd när du kör med en passagerare. Det innebär att mopeden kommer att svänga mer än vad du vill (svängradien minskar alltså).
Stegring är när framhjulet lyfter från marken under färd. Mopedens stegringstendens ökar i alla situationer där mopeden av någon anledning är baktung.
Stegring kan exempelvis orsakas av:
Stegring kan leda till att du helt eller delvis tappar kontrollen över din moped.