Läser in...
Trafikolyckor är en av baksidorna med fordonstrafiken. För att minska risken att råka ut för en olycka så måste du veta var och när riskerna är som störst. Du måste även veta vilka skyldigheter du har i samband med en olycka och hur du på bästa sätt kan hjälpa någon som har skadats i en olycka.
En singelolycka är en trafikolycka där endast ett fordon är inblandat. Däremot kan flera personer skadas eller omkomma i en singelolycka om det är flera personer i eller på fordonet.
Singelolyckor är den absolut vanligaste olyckstypen och den typ av olycka som kräver flest dödsoffer i trafiken varje år. Även för moped är singelolyckor den vanligaste olyckstypen.
Singelolyckor är den absolut vanligaste olyckstypen, för alla fordonstyper
De tre vanligaste orsakerna (ofta i kombination med varandra) till singelolyckor är:
Vanliga orsaker till singelolyckor bland mopedförare:
En korsningsolycka är en trafikolycka som sker i någon typ av korsning. De orsakas oftast av förare som inte har uppfattat att de har väjningsplikt eller som missbedömer avståndet till ett fordon på den korsande vägen, och kanske även dess hastighet. Det händer även att förare helt missar att det kommer ett fordon på den korsande vägen.
Korsningsolyckor orsakas ofta av förare som missar att de har väjningsplikt eller missbedömer avståndet till ett fordon på den korsande vägen
Du måste alltid avvakta med att köra ut i en korsning om du känner dig det minsta tveksam på om du kommer att hinna köra ut innan ett fordon på den korsande vägen skär din kurs.
Läs mer om riskerna med att köra ut på en korsande väg
Som mopedförare måste du vara medveten om att andra förare kanske inte ser dig alls i korsningar och svänger ut ur en korsning eller svänger av till vänster, framför dig, fast han eller hon har väjningsplikt.
Var alltid beredd på att bromsa före skymda korsningar, på andra platser där andra fordon väntar på att svänga ut och när du möter fordon som ska svänga vänster. Sök även ögonkontakt för att undvika missförstånd.
Den största andelen mopedolyckor där föraren dör sker i korsningar på vägar där 70 km/h är den högsta tillåtna hastigheten.
Den största andelen mopedolyckor där föraren skadas allvarligt sker även de i korsningar, oftast i trevägskorsningar i tätbebyggda områden.
De allvarligaste mopedolyckorna sker i korsningar
En annan situation som kan vara farlig och som varje år orsakar många allvarliga olyckor är vänstersväng från landsväg. Om du utför en vänstersväng på fel sätt eller vid fel tillfälle så riskerar du bland annat att:
När du kör moped ska du i regel aldrig svänga vänster på landsväg genom att först placera mopeden intill mittlinjen. Risken att du tvings stanna intill mittlinjen, där du är väldigt sårbar, för att invänta mötande trafik är helt enkelt för stor.
Läs mer om att svänga av till vänster från en landsväg
En mötesolycka är en trafikolycka där två fordon frontalkrockar efter att något av fordonen har kommit över på fel sida av vägen.
När två mötande fordon krockar så blir kollisionskraften enorm
Vanliga orsaker (ofta i kombination med varandra) till att mötesolyckor sker är:
En upphinnandeolycka är en trafikolycka där ett fordon blir påkört bakifrån av ett annat fordon. En relativt liten andel av alla upphinnandeolyckor är dödsolyckor, däremot leder de ofta till svåra nackskador, så kallade pisksnärtskador (kallas ofta whiplashskador).
Upphinnandeolyckor beror ofta på att föraren har:
Upphinnandeolyckor orsakas oftast av förare som håller för kort avstånd till framförvarande fordon
Du måste alltid anpassa din hastighet och avståndet till framförvarande fordon efter sikt, väglag och övriga trafikförhållanden så att föraren i framförvarande fordon när som helst kan bromsa kraftigt utan att du riskerar att köra in i fordonet.
Läs mer om att hålla rätt hastighet
Läs mer om att hålla ett korrekt avstånd framåt
En omkörningsolycka är en trafikolycka som sker i samband med en omkörning.
Som mopedförare är riskerna förknippade med omkörningar förhöjda eftersom du syns sämre. När du ska köra om ett annat fordon så måste du därför vara beredd på att föraren kanske inte har uppmärksammat dig och plötsligt svänger av till vänster eller höger, framför dig.
Att köra om traktorer är alltid förknippat med flera speciella risker:
Att köra om en traktor är alltid förknippat med speciella risker
Alla trafikolyckor som sker i mörker är mörkerolyckor. Eftersom alla typer av olyckor kan ske i mörker så utgörs en stor del av alla trafikolyckor mörkerolyckor. Ungefär 30 % av alla trafikolyckor i vilka någon skadas sker i mörker.
Olycksrisken är 2-3 gånger större vid mörkerkörning jämfört med körning i dagsljus. Vid mörkerkörning är det svårare att upptäcka fotgängare, cyklister och vilt längs vägarna.
På kvällen och natten är många förare också trötta och har nedsatt koncentration och är mindre uppmärksamma. Förare som är påverkade av alkohol eller droger är också vanligare då.
Ungefär 30 % av alla trafikolyckor i vilka någon skadas sker i mörker
Oskyddade trafikanter är särskilt utsatta när det är mörkt ute - tänk på att både mörka och ljusa kläder och reflexer syns sämre i regn, snö och dimma.
Läs mer om mörkerkörning
En viltolycka är en trafikolycka med vilda djur inblandade. Det rapporteras ungefär 60 000 viltolyckor i Sverige varje år. En majoritet av alla dessa olyckor sker med rådjur. Som tur är resulterar relativt få viltolyckor i att en människa omkommer, men när det väl sker så är det nästan uteslutande vid kollision med älg.
När du kör moped färdas du med så pass låg hastighet att du i de flesta fall hinner bromsa om ett vilt djur plötsligt springer ut på vägen. Men viltolyckor med moped inträffar ibland, så det är en risk du måste vara medveten om. Speciellt om du kör mycket på landsväg.
De allvarligaste viltolyckorna är de som sker med älg, men som mopedförare så kan även kollisioner med mindre djur bli väldigt allvarliga
Risken att vilda djur passerar över vägen finns i hela Sverige, dygnet runt, året om. För att minska risken att råka ut för en viltolycka är det därför viktigt att veta när och var risken att stöta på vilda djur på vägen är som störst.
När risken är som störst
En viltolycka kan inträffa dygnet runt, året om
Var risken är som störst
Många djur, exempelvis älg, rådjur och vildsvin rör sig ofta i flock. Om du ser ett djur springa över vägen så måste du alltså vara beredd på att minst två-tre till djur kan springa över vägen på ungefär samma plats.
Älg, rådjur, vildsvin och många andra djur rör sig ofta i flock